Koleje

Początek historii kolei w Warszawie rozpoczyna się w 1845 roku. Nazywała się ona Koleją warszawsko-wiedeńską. Obecnie w stolicy znajduje się aż sześć dużych kolejowych dworców. Warszawa Zachodnia, Wschodnia, Wileńska, Śródmieście, Gdańska oraz Centralna. Poza tym znajduje się też sporo - konkretnie to kilkadziesiąt - o wiele mniejszych stacji. Dołączyć do tego zespołu należy także Szybką Kolej Miejską oraz Koleje Mazowieckie. W przeszłości, kilkanaście lat wstecz, Warszawa posiadała kilka wąskotorowych, dojazdowych kolei. Były to Piaseczyńsko-Wilamowska, Łomiankowska, Marecka oraz Jabłonowsko-Karczewska. Na dzień dzisiejszy jedyną tego typu nadal funkcjonującą koleją jest Warszawska Kolei Dojazdowa. Działa ona od dawna, bo już od 1925 roku, a jej pierwsza nazwa to była Elektryczna Kolej Dojazdowa. Jest jeszcze Szybka Kolej Miejska, która łączy śródmieście Warszawy z jej obrzeżnymi miejscowościami oraz przedmieściami. Pełni ona funkcję uzupełnienia podziemnego metra oraz inną opcją dla komunikacji przy pomocy miejskich autobusów. SKM jeździ po trasie wyznaczonej przez PKP. Poza tym Warszawa posiada cała mnóstwo spacerniaków oraz ścieżki i rowerowe szlaki, które niemal codziennie zajmowane są przez setki sympatyków porannych joggingów, wycieczek rowerowych i sympatyków sportów. Co się tyczy linii autobusowych, to Warszawa posiada wyznaczonych ponad 2,5 tysiąca kilometrów, przeznaczonych na komunikację. Korzysta z nich ponad półtora tysiąca autobusów, a głównym węzłem komunikacyjnym jest Dworzec Centralny. Tu także dokonuje się najwięcej przesiadek w całym mieście. Warszawski ZTM posiada 244 linii autobusowych, a w czasach świąt, na przykład w dniu wszystkich świętych, ZTM uzupełnia pozostałe linie dodatkowymi - na przykład na cmentarze miejskie. Co się tyczy linii tramwajowych, pierwszy otworzono w okolicach 1908 roku - wtedy właśnie w miasto wyruszył pierwszy elektryczny tramwaj. Wojna przyniosła tej komunikacji wiele dobrego, ponieważ znacjonalizowane siedziby komunikacyjne spowodowały rozrost linii na wiele więcej niż do było przed wojną. Jednak niewiele z tego przetrwało okres wojenny. Jedną z wielu zalet linii tramwajowych w Warszawie jest bardzo mało torowisk, które przebiegają przez jezdnie, dzięki czemu niewielka tylko część powoduje korki.