Mosty

Warszawa obfituje w imponującą ilość mostów drogowych. Jeszcze przed II wojną światową było ich sporo, ale prowadzone działania zbrojne na jej terenie doprowadziły do wyburzenia kilkunastu z nich. W 1946 roku został wyprodukowany most Poniatowskiego. Co prawda, nie do końca powstał on w tym roku, ponieważ jego pierwsza budowa zakończyła się w 1904 roku. Jednak podczas wojny okupujący Warszawę Niemcy zostali przyparci tak do muru, że postanowili je niszczyć. I nie uniknął tego most Poniatowskiego w 1944 roku, jednak już dwa lata później został odbudowany, a w dalszych latach przeprowadzono wiele ulepszeń. Innym większym mostem jest most Gdański. Służy on do komunikacji kolejowej. jego budowa została zakończona w 1946 roku i został on postawiony na filarach zburzonego mostu Cytadeli. Most Śląsko-Dąbrowski został natomiast zbudowany w 1947 roku. Postawiono go na szczątkach mostu Kierbedzia, a jego nazwa miała być swoistym hołdem dla Zagłębia Dąbrowskiego oraz całego Śląska. Most Średnicowy powstał w tym samym roku, co poprzedni, a swoje zastosowanie znalazł w komunikacji kolejowej. Pierwsza jego budowa zakończona została w latach dwudziestych i trzydziestych. Jednak podobnie jak wiele innych mostów pod koniec II wojny światowej wycofujący się Niemcy wysadzili most w powietrze, odcinając szarżującym Rosjanom drogę. Inny most - most Łazienkowski powstał 22 lipca, w 1974 roku i wtedy przyjął nazwę imienia generała Zygmunta Berlinga. Otwarcie mostu było wielkim wydarzeniem, hucznie świętowanym, jednak bardzo szybko okazało się, że konstrukcja mostu jest wadliwa i konieczna jest jego przebudowa. W 1981 roku wybudowano most im. gen. Stefana Grota-Roweckiego i należy do ścisłej czołówki największych mostów znajdujących się w stolicy. Jego długość sięga ponad 645 metrów długości, a jego konstrukcja składa się z niezależnych od siebie, dwóch konstrukcji podobnej budowy. Pomiary z 2005 roku wykazały, że dziennie przez ten most przejeżdża blisko 150 tysięcy samochodów jednego dnia - i jest to wynik absolutnie najwyższy spośród wszystkich warszawskich mostów. Do najnowszych mostów należy zdecydowanie most Siekierkowski. Jego budowa została zakończona dopiero w 2002 roku. Pierwsze samochody przejechały nim 21 września. Ruch wykonują na nim i samochody, i piesi przechodnie, a także rowery.